Hae ohjeistosta

Yksisuuntainen pyöräväylä on neljä kertaa turvallisempi kuin kaksisuuntainen

Helsinki on valinnut linjakseen toteuttaa yksisuuntaisen pyöräliikenteen verkoston, koska yksisuuntaiset väylät ovat neljä kertaa turvallisempia kuin kaksisuuntaiset väylät.

Liikennesuunnittelun ensimmäinen lähtökohta on turvallisuus. Pyöräliikenteen yksisuuntainen verkko vastaa tähän tavoitteeseen kaksisuuntaista verkkoa paremmin. Helsingin kaupungin liikenneturvallisuusselvityksien mukaan pyöräilijälle vaarallisin kohtaaminen autoliikenteen kanssa on, kun autoilija kääntyy oikealle ja pyöräilijä saapuu autoilijaan nähden oikealta. Tässä tilanteessa auton kuljettaja on orientoitunut tarkistamaan vasemmalta tulevan autoliikenteen ja huomaa samalla vasemmalta saapuvan pyöräliikenteen. Oikealta tuleva pyöräliikenne jää kuitenkin usein tarkistamatta, koska se tulee autoliikenteeseen nähden epäloogisesta suunnasta. Yksisuuntaisia pyöräteitä priorisoimalla voidaan minimoida autoilijan ja oikealta tulevan pyöräilijän kohtaaminen risteysalueella.

Yksisuuntainen pyöräkaista Helsingissä. Kuvaaja Jussi Hellsten.

 

Tutkimus pyöräliikenteen turvallisuudesta on tehty 1999 ja uusittu 2017. Tilanne kaksisuuntaisten pyöräväylien riskeistä on säilynyt samansuuntaisena vuosikymmenien ajan. Uusimassa tutkimuksessa nousi myös esille, että yksisuuntaisia pyöräväylien lisäksi liikenneturvallisuutta voidaan parantaa korostamalla risteyksen väistämisvelvollisia osapuolia. Lisäksi risteysnäkemien suunnittelu nousi esille.

Autojen ja polkupyörien välisten onnettomuuksien tyypit valo-ohjaamattomilla päätien suuntaisilla suojateillä Helsingissä 1985-94 (yhteensä 143 onnettomuutta). Pasanen&Räsänen 1999. Tutkimuksen on uusinut Matias Härme 2017.

 

Näiden seikkojen takia Helsinki on valinnut suurimmilta osin yksisuuntaisen pyöräväylä verkon. Baanaverkosto puolestaan on monilta osin kaksisuuntainen, sillä se kulkee radanvarsilla, puistokäytävissä ja muilla yhteyksillä, jossa risteämiä autoliikenteen kanssa on vähemmän. Yksisuuntaisessa pyöräväyläverkossa on myös useita muitakin etuja, joita käsittelemme tässä blogissa myöhemmin.

Esikaupungin pyöräliikenneverkon yleissuunnitelma on suurilta osin yksisuuntainen.

Tämän blogin välityksellä haluamme lisätä tietoutta hyvästä pyöräliikennesuunnittelusta. Tervetuloa lukemaan ja keskustelemaan!

Kirjoittaja

Reetta Keisanen

Reetta Keisanen on Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori. Reetta ja hänen tiiminsä työskentelevät kaupunkiympäristön toimialan liikennejärjestelmäsuunnittelussa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*