Hae ohjeistosta

Yksisuuntaiset pyöräväylät jatkuvat loogisemmin

Helsinki toteuttaa yksisuuntaisen pyöräliikenteen verkon kantakaupunkiin, koska yksisuuntaiset väylät ovat turvallisempia, tilatehokkaampia ja yhdistyvät loogisesti myös sekaliikenteeseen.

Yksisuuntaisia pyöräväyliä on helppo yhdistää toisiinsa ja sekaliikenteeseen. Kun pyöräväylä on valmiiksi kadun oikeassa laidassa, sen voi yhdistää loogisesti sekaliikenteeseen ajoradalle tai vaikkapa pyöräkaduksi. Kun kaksisuuntainen pyöräväylä yhdistetään sekaliikenteeseen, syntyy yleensä ylimääräisiä kadun ylityksiä eli konfliktipisteitä autolliikenteen kanssa.

Yksisuuntainen pyöräliikenne yhdistyy hyvin katutyypiltä toiselle. Kuva: streetmix.net

Yksisuuntaisesta pyöräväylästä on myös etua poikkeusjärjestelyissä. Esimerkiksi julkisivuremontin yhteydessä toisen puolen pyöräväylä säilyy täysin toiminnassa ja remontin puoleinen väylä on helpompi yhdistää sekaliikenteeseen.

Tiiviissä kaupunkirakenteessa yksisuuntaiset pyöräväylät toteuttavat helpommin pyöräliikenteen ylävitosta eli turvallisuutta, suoruutta, kattavuutta, vaivattomuutta ja miellyttävyyttä. Siksi Helsinki toteuttaa kantakapunkiin yksisuuntaisen pyöräväyläverkon.

Työmaan kohdalla pyöräkaista voidaan risteyksen jälkeen muuttaa jatkumaan sekaliikenteenä ajoradalla. Kuva: Jari Aho.

 

Kirjoittaja

Reetta Keisanen

Reetta Keisanen on Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori. Reetta ja hänen tiiminsä työskentelevät kaupunkiympäristön toimialan liikennejärjestelmäsuunnittelussa.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*